یزدفردا:استاندار یزد با حضور در آئین عبادی سیاسی نماز جمعه شهر یزد به تبیین برخی از اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم در طی دو سال اخیر پرداخت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، دکتر مهران فاطمی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته یزد، با گرامی‌داشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: بدون شک برای ارزیابی کامل از عملکرد دولت سیزدهم باید شرایط کشور در زمان تحویل دولت به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: کسری ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی بودجه کشور، وضعیت بسیار نامناسب ذخیره کالاهای اساسی در استان‌ها و روزانه ۷۰۰ فوتی کرونایی در سال ۱۴۰۰ از جمله مواردی است که باید در تحلیل عملکرد دولت مورد توجه قرار گیرد.

استاندار یزد در ادامه به تشریح یکی از مواضع کلان دولت و سایر مدیران دستگاه‌های اجرایی در کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم با تغییر رویکردها و شیوه حکمرانی و پرهیز از حاکمیت دوگانه در کشور، فرمایشات رهبر معظم انقلاب را در همه امور فصل الخطاب قرار داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش از حل مشکلات کم‌آبی به عنوان فصل مشترک مطالبات مردم در چند دهه اخیر نام برد و اذعان کرد: حیات یزد در گرو حل مسئله آب استان است که برای حل اساسی این موضوع  اقدامات بزرگی انجام شد.

دکتر فاطمی پروژه انتقال آب از خلیح فارس به استان را مهمترین رویداد آبی تاریخ استان یزد برشمرد و افزود: تامین منابع مالی پروژه خط انتقال ۷۳۰ کیلومتری آب از خلیج فارس به استان های یزد و کرمان با حضور شخص رئیس جمهور و پیگیری آیت الله ناصری امام جمعه یزد و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی مصوب شد.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی آب شیرین کن های این پروژه در سواحل خلیج فارس تصریح کرد: پیش بینی می شود این پروژه با ظرفیت انتقال ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب، ظرف مدت سه سال اجرا شود.  

دکتر مهران فاطمی ادامه داد: به جد تلاش خواهیم کرد تا فاز اول اجرای این پروژه تا دهه فجر امسال اجرایی و زمینه انتقال 30 میلیون متر مکعب آب به استان فراهم شود.

وی اجرای خط پدافندی آب در استان را نشان دهنده صادق الوعد بودن رئیس جمهور در راستای رفع دغدغه‌های آبی مردم دانست و خاطرنشان کرد: با مشارکت مجموعه چادرملو، پروژه اتصال آب صنعت به شرب به طول 30 کیلومتر و اعتبار 900 میلیارد تومان اجرایی شد.
 
استاندار یزد با بیان اینکه با اجرای پروژه مذکور، تاب آوری آبی یزد در فصول گرم سال و در مواقع اضطرار افزایش قابل توجهی یافته است، افزود: هرچند دلیل افت فشار آب برخی محلات یزد، کمبود آب نبوده و در واقع به دلیل فرسودگی شبکه انتقال، امکان تزریق بیشتر آب وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تلاش‌ها و اقدامات دولت در دو سال گذشته برای برون رفت از مشکلات را بی نظیر دانست و یادآور شد: علاوه بر تولید و واردات واکسن‌های کرونا و ریشه کن کردن بیماری کووید ۱۹، دولت سیزدهم بدون حاشیه پردازی فروش نفت در کشور و همچنین ذخایر کالاهای اساسی در استان‌ها را افزایش داد.

دکتر فاطمی خاموشی‌های اخیر استان را حاصل ناترازی تولید و مصرف برق در کشور عنوان کرد و یادآور شد: متاسفانه با توقف پروژه های کلان حوزه های برق و آب در ۱۰ سال گذشته اکنون با ناترازی برق مواجهیم و به اجبار برخی صنایع دچار خاموشی شده‌اند.

وی با بیان اینکه استان یزد بالاترین رشد اقتصادی کشور در سال گذشته را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: این مهم در اوج تحریم‌های بین‌المللی ظالمانه و با وجود هجمه‌های رسانه‌های معاند طی چهار ماه اغتشاشات در کشور اتفاق افتاده است.

استاندار یزد به نرخ بیکاری ۱۱.۱ درصدی استان در سال 1399 اشاره و عنوان کرد: نرخ بیکاری استان در بهار امسال به 7.2 درصد رسید و بعد از حدود ۸ سال نرخ دو رقمی بیکاری در استان، تک رقمی شد.  

وی در ادامه به تشریح دلایل بالا بودن نرخ تورم در استان یزد پرداخت و گفت: با توجه به اینکه یک سوم تورم در استان ناشی از افزایش قیمت اجاره بها و مسکن است، استان یزد بدون در نظرگرفتن این دو عامل در محاسبات، پایین ترین نرخ تورم کشور را به خود اختصاص داده است.
 
فاطمی با اشاره به آمار ۶۹ هزار و ۲۴۲ بیمه شده غیربومی در استان در سال ۱۳۹۸ به استناد سازمان تامین اجتماعی، تصریح کرد: در حالی که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۶ و ۸ هزار نفر به این آمار افزوده شده بود، در سال ۱۴۰۱، تعداد بیمه شده‌های غیربومی در استان با ۱۴ هزار نفر افزایش به بیش از ۹۷ هزار نفر رسید.
 
عالی ترین مقام اجرایی استان با بیان اینکه اولین نیاز این تعداد مهاجر غیربومی مسکن خواهد بود، افزود: طبیعتا توقف تولید مسکن در دولت‌های قبلی و برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا منجر به افزایش قیمت مسکن و اجاره بها و متعاقباً بالا رفتن نرخ تورم شد.

وی در ادامه با اشاره به تشدید نظارت ها بر بازار مسکن و اجاره بها و پلمپ قریب به ۵۰۰ مشاور املاک متخلف در استان طی چند هفته اخیر گفت: طبق گزارش های اتحادیه مشاوران املاک استان، در پرتو افزایش نظارت‌ها، نرخ اجاره بها در یزد ۱۰ درصد کاهش یافته اما هدفگذاری استان کاهش 20 درصدی اجاره بها در استان خواهد بود.
 
استاندار یزد در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی، تلاش و کار جهادی بیشتر نواقص احتمالی رفع شود و شاهد بالندگی و پیشرفت روزافزون استان در عرصه‌های مختلف باشیم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا